Tineke

Tineke

Zeven jaar geleden kreeg ik de diagnose diabetes type 2. In het begin zei het me niet zo veel, ik werkte gewoon door en probeerde hier een daar wat aan te passen en/of te veranderen. Langzaam maar zeker kwamen de pillen en het werden er steeds meer. Ik deed wel mijn best, ik sportte, was altijd bezig, at niet veel, maar toch werd mijn glucosewaarde hoger.

Ik had altijd veel vragen als ik naar de huisarts ging, maar ik kwam er nooit tevreden van terug. Toen ik op een dag mijn zorgverzekering belde kreeg ik de tip om eens op de website van Keer Diabetes2 Om te kijken. Ik heb eigenlijk direct besloten om me aan te melden. Ik kocht een hometrainer en ik was gemotiveerd om te beginnen. Door het programma leerde ik mijn lichaam kennen: door bijvoorbeeld het zelf prikken kreeg ik inzicht in mijn voeding en wat echt gezond voor mij was. Door kleine aanpassingen in mijn bewegingspatroon voel ik me nu heel fit! Mijn medicatie is zo goed als afgebouwd.

Het boek “ Lekker en gemakkelijk Koolhydraatarm” wat ik als symbool in mijn handen heb op de foto ligt hier eigenlijk altijd op tafel. Het herinnert mij er constant aan dat ik mijn voedingspatroon heb omgekeerd. Ik neem regelmatig de tijd om weer een ander recept uit te zoeken, ik gebruik veel van de basisrecepten en voeg daar verse groenten aan toe. Mijn nieuwe voedingspatroon is gewoon lekker!

Mijn tip als je van plan bent met KDO mee te gaan doen: ga het programma in met een open houding, geef jezelf alle kans om gebruik te maken van de kennis en de visie die dit programma biedt. Maak gebruik van de kennis van de begeleiders, luister naar de ervaringen van de groepsleden, haal eruit wat je zelf kan gebruiken en voel dat je niet alleen staat. Het “samen doen” is een enorme ondersteuning. Aarzel niet, neem de stap vandaag nog, neem de tijd voor je zelf, je bent het waard!