Gezien worden

Gezien worden

‘Vroeger liep ik altijd snel voorbij, wanneer ik een spiegel zag. Het maakte me diep droevig van binnen. Nu is dat anders en kan ik mezelf weer zien’. Er zijn vele mensen waarbij de aanblik op zichzelf negatieve emoties oplevert. Niet alleen om de uiterlijke verschijning, maar vooral omdat ze zichzelf niet van binnen kunnen zien. Voor velen is het kunnen zien van zichzelf de grootste stap die ze maken in onze programma’s, naast meer energie en minder medicatie. Als je jezelf kunt zien en kunt zien dat je het waard ben, dan neem je ook de moeite om de keuzes te maken die bij jou passen.

Jezelf niet kunnen zien is bijzonder pijnlijk. Toch zijn er dagelijks vele mensen die de spiegel letterlijk vermijden en zichzelf figuurlijk kleiner maken, door zich niet uit te spreken en zichzelf weg te cijferen. Jezelf niet kunnen zien kan een gevolg zijn dat je niet gezien wordt of niet serieus genomen wordt door een ander. Omdat de ander zijn verhaal of oordeel over jou al klaar heeft. ‘Te dik’, ‘eigen schuld’, niet bewust misschien, maar onbewust wordt er heel wat meegegeven.

We horen het geregeld in onze – nu digitale – programma’s dat mensen zich eenzaam en niet gezien voelen. Juist nu, in deze tijd van maatregelen en waarheid versterkt dat, omdat we bang worden van de ander. ‘Stel je voor dat jij besmettelijk bent’. We gaan voorbij onze eigen menselijkheid door levens te sparen. Vanbinnen sterven we een beetje. Als je niet gezien wordt, dan kan dat verregaande gevolgen hebben. Bijvoorbeeld compensatiegedrag, verslaving of depressiviteit.

De behoeftepiramide van Maslow geeft de behoeften van de mens weer. Gezien worden raakt twee lagen in de piramide van Maslow:

1. de behoefte aan sociale contacten

2. de behoefte aan erkenning.

Voorzie je niet in deze behoeften of stagneert het, dan heeft dat effect op het psychisch welbevinden. Niet gezien worden levert stress op. Het is niet bevorderend voor de gezondheid, het maakt ziek, zet vast, bevriest en verstilt op een verkeerde manier. Ook zorgt het ervoor dat emoties worden weggestopt en verdoofd, steeds verder. Dat lijkt voor ons brein veilig, dat is het niet. Er is geen beweging mogelijk.

Vele professionals zijn er met zorg en aandacht voor de patiënt. Maar misschien herken je het wel: regels en systemen hebben vaak de overhand gekregen en tijd is schaars geworden. Daarmee komt de patiënt niet op 1, maar de tijdsdruk of geld. Het is belangrijk dat er ruimte is om de mens echt te laten veranderen. Daar waar het begin in de huisartsenpraktijk gemaakt kan worden gaat leefstijlverandering in vele gevallen verder, en daarbij ontzorgen wij graag.  In ons programma is er vele uren aan begeleiding vanuit een multidisciplinair team met verpleegkundige, diëtist en coach. Naast het delen van kennis wordt er oprechte aandacht besteed aan de diepere laag en dus ook die van gezien worden.

De kip of het ei. Wij komen het vaak tegen in verschillende programma’s dat eigenwaarde onderbelicht is. Als je jezelf niet ziet, kan de ander jou ook niet zien. ‘Pas toen ik mezelf weer aan kon kijken, zag ik dat ik door de ander gewaardeerd werd. Ik had altijd issues dat anderen mij niet zagen, nu is dat naar de achtergrond verdwenen.’ Wil je veranderen, dan is juist die blik naar binnen nodig, om de eerste stap te kunnen zetten. Daarvoor hebben wij onszelf te zien, steeds weer opnieuw. Daarvoor hebben wij voor onszelf te zorgen, elke keer weer, daarvoor hebben wij keuzes te maken die bij ons passen, omdat ook wij het waard zijn.

Onze coaches geven een stevige basis hierin. Zij bieden de deelnemer de ruimte en het vertrouwen om de moed te hebben het ‘juiste’ in zichzelf te vinden en het anders te doen. Dat doen zij door de tijd te hebben voor de deelnemer, de juiste vragen te stellen en de deelnemer echt te zien. Coach Marcel: ‘Het is belangrijk om deelnemers hun eigen kracht en talenten te laten inzien. Om ze handvatten te bieden om bewustere keuzes te maken en patronen te doorbreken. Voor een leefstijl die bij hen past, met zichzelf op nummer 1. Zodat zij weer gezien kunnen worden, omdat ze zichzelf zien.’ Dat levert naast meer energie, een nieuw leven op waarin je voor altijd een andere en nieuwe keuzes maakt. Keuzes die wel werken.

Tip 1.

Tijd om jezelf te zien, dan kan de ander jou ook zien.

Kijk eens in de spiegel, wie zie je dan? Kun jij jezelf zien? Probeer het een paar dagen achter elkaar, steeds een beetje langer.

Tip 2.

Kun jij de ander zien? Kun je echt horen wat de ander zegt? Voor bij verhalen, oordelen of patronen. Mensen vinden het fijn om gehoord te worden, luister vandaag eens echt. Dat doe je door helemaal aanwezig te zijn, geen vragen te stellen tussendoor en niet met een verhaal als reactie te komen. Geef de ander even helemaal de ruimte voor de zijne.